Noorderlicht

Samen eten verbroedert

Noorderlicht

Goddank is het gelukt

Een nieuwe gemeente in het centrum van Rotterdam waar twintigers en dertigers zich thuis zouden voelen en die ook allerlei mensen zou bereiken zonder kerkelijke achtergrond. Dat was het beoogde doel. 

Met dat doel gingen we in het voorjaar van 2012 van start onder de naam 'Noorderlicht'. Na een voorbereiding van een klein jaar startten we met zo'n 15 mensen, met diensten, met activiteiten en groepswerk. Onze thuisbasis was de Prinsekerk, een kerkgebouw uit 1934 in Rotterdam Blijdorp.  

We zijn nu ruim 5 jaar later. Het bleek mogelijk te zijn. Goddank!

We zijn ontzettend dankbaar voor de zelfstandige gemeente die Noorderlicht nu is met ruim 300 betrokkenen (verreweg het grootste deel onder de 35 jaar). Waar we elke week weer nieuwe mensen mogen verwelkomen. We zijn dankbaar voor de mensen die zich inzetten, die financieel bijdragen, die in kleine of grote groepen samenkomen. Voor al die mensen met al die verschillende kerkelijke en niet-kerkelijke achtergronden. We zijn blij met het toenemende aantal contacten met mensen uit de wijk die het lastig hebben. 

Mooi was dat we op weg werden geholpen. Door een landelijke organisatie (IZB), door andere gemeenten (binnen en buiten Rotterdam), door sponsors. Er waren allerlei jonge mensen die erin geloofden en er de schouders onder hebben gezet. En natuurlijk ging er ook geregeld het nodige mis, liepen initiatieven op niets uit of haakten mensen weer af. Maar dwars daar doorheen merkten we dat God onze gebeden verhoorde. Mensen werden toegevoegd, kwamen tot geloof, voelden zich thuis of knapten op van onze jonge geloofsgemeenschap. Allerlei mensen kwamen op allerlei (soms wonderlijke) manieren in aanraking met onze diensten of activiteiten en zo ook (voor het eerst of opnieuw met het goede nieuws van Jezus Christus. Bijzonder om bij te zijn!


'Niels de Jong is pionier.....' 

"Mooi was dat we op weg werden geholpen."

Vaak krijgen we de vraag hoe ons dit toch gelukt is. In ieder geval is het niet zo dat we een bepaalde truc hebben toegepast. Het is ook niet te kopieren. Wel hebben we dingen geleerd (die ook weer niet nieuw zijn…). Bijvoorbeeld dat het belangrijk is om in taal, in muziek en in de manier van organiseren aan te haken bij waar mensen van nu zitten. En om niet te bezuinigen op inhoud en op gebed. En om vrijmoedig te (s)preken over (het evangelie van) Jezus Christus. En te benadrukken dat iedereen welkom is en we mensen willen insluiten. En, last but not least, het is essentieel om niet alle aandacht op te laten slokken door interne zaken, maar je te richten op mensen buiten je eigen geloofsgemeenschap.

Dat laatste is en blijft een grote uitdaging nu we groter zijn geworden. Daarom blijven we inzetten op inzet richting de stad. Om mensen metterdaad bij te staan. Of om mensen op creatieve manieren te betrekken bij geloof en/of kerk. 

En we zijn dankbaar dat wij nu op onze beurt nieuwe gemeenten op weg mogen helpen. We hopen en bidden namelijk dat er (veel) meer nieuwe gemeenten in Rotterdam zullen ontstaan. Misschien juist wel in bestaande kerkgebouwen. Waar juist ook jonge mensen en mensen zonder (al te veel) kerkelijke achtergrond een plek in kunnen vinden. Als we als Noorderlicht kunnen helpen met mensen, middelen, lessen of gebed – graag! Al is het maar om te voorkomen dat zelfde fouten opnieuw worden gemaakt. 

Op hoop van zegen!

ONZE MISSIE

Christen-zijn gaat niet alleen over wat je gelooft of wat je doet, maar hoe je wat je gelooft in de praktijk brengt. Hoe je vorm en uiting geeft aan je diepste motieven om God zichtbaar en tastbaar te maken in je eigen wereld.

VOLG ONS

Blijf up to date door ons te volgen!

Inschrijven nieuwsbrief

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Scroll naar boven